Ratamestarin lausunto

Keski- Suomen avoin am yösuunnistus kilpaillaan Keurusselän rantamaisemissa. Kilpailukeskuksen ja maaston valinnassa on huomioitu yösuunnistuksen luonteen mukaiset erityispiirteet. Vallitseva COVID 19 tilanne on huomioitu yleisjärjestelyjen lisäksi myös ratojen suunnittelussa ja lähtö-/maalijärjestelyjen osalta. Paikoitus ja huoltorakennus ovat kilpailualueen sisällä, joten verryttely tapahtuu kilpailukeskukseen tulevaa tietä ja siitä lähtevää sähkölinjaa edestakaisin. Noudata opastuksia Verryttely - Kielletty alue


Kilpailukartta on selkeälukuinen Timo Joensuun ja Timo Sivilin käsialaa vuodelta 2019. Kartalla on kilpailtu valtakunnalliset KLL:n mestaruuskilpailut 2019. Ratamestari on päivittänyt kartalle tulleet muutokset 8/2020. Maaston kulkukelpoisuus vaihtelee erittäin nopeakulkuisesta maastosta erittäin hidaskulkuiseen maastoon. Kulkukelpoisuutta on kuvattu kartalla kolmella eri sävyisellä vihreällä värillä ja kahdella erilaisella pystyvihreällä. Näitä kuvauksia on järkevää kunnioittaa varsinkin pisimpien ratojen reitinvalintojen osalta. Nuorten ja veteraanisarjojen radat on suunniteltu pelkästään hyväkulkuisille alueille. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pimeys ja valon käyttö kaventaa edessä olevaa näkymää huomattavasti.

Kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä on yleisörasti jossa kaikkien sarjojen suunnistajat käyvät. Yleisörastille meno on sallittua. Yleisörastilla kannustaminen on sallittua mutta mitään opastusta ei kilpailijalle saa antaa. 


Kartalla on runsaasti yksityisteitä. Kaikki sarjat ylittävät päällystetyn tien. Toiseen suuntaan on kaksi karttaan merkittyä ylityspaikkaa ja toiseen suuntaan yksi ylityspaikka. Ylityspaikat on merkitty tien molemmille puolille heijastimilla varustetuilla aurausviitoilla/keiloilla. Tien ylittäminen tapahtuu aurausviittojen/keilojen välistä. Tien ylittäminen muualta kun merkatuilta ylityspaikoilta johtaa suorituksen hylkäämiseen. Ylityspaikoille on järjestetty valvonta. Kilpailijan on itse huomioitava ajoneuvoliikenne tiellä liikuttaessa ja tienylityksissä. VÄISTÄ SIIS AJONEUVOJA.

Kartan keski- ja pohjoisosassa on maastojousiampujien maaleina käytettäviä 3D eläinkuvia. Eli jos kohtaat näitä maaleja, niin ei syytä huoleen. Nämä eläimet ovat pelkkää muovia.

Yleisesti ratojen vauhdinjako muodostuu alkuosan peitteisemmästä maastosta keskiosan fyysisesti vaativaan osaan sekä loppupuolen vauhdikkaampaan osaan. Osalla sarjoita toiseksi viimeiselle kivirastille tullaan jyrkkää alamäkeä joten ole varovainen tässä kohdassa. Nämä erityisohjeet eivät koske lyhimpiä ratoja.


Rastiliput on sijoitettu sääntöjen mukaan, joten muista suunnistaa rastille asti. Eri ratojen rasteja on paikkapaikoin sijoitettu varsin lähelle toisiaan. Ole tarkkana, että leimaat oikealla rastilla. Rastilipun yläpuolelle on sijoitettu muoviputki jossa on ympärille näkyvä heijastinnauha. Muista ladata lamppu, se helpottaa rastien löytämistä pimeässä.


Menestystä Keurusselän syksyiseen pimeyteen!

Ratamestari

Matti Peltola